STOCKHOLM: Föreläsning om högkänslighet

Vad är högkänslighet?

Öppen föreläsning med Sfh - STOCKHOLM

AKTUELLT DATUM: 4 SEPTEMBER

Trots att högkänslighet är ett medfött karaktärsdrag som kännetecknar ca 20% av befolkningen är det inte så väl känt. Det vill vi ändra på! Tipsa gärna någon du tror är intresserad.

VARFÖR ÄR DET VIKTIGT?

Att det saknas tillräcklig kännedom och kunskap om högkänslighet påverkar både på individ-och samhällsnivå inom skola, vård, arbetsliv, sociala sammanhang mm.

Även om draget tillhör en minoritet menar Elaine Aron att detta är tillräckligt många för att betraktas som normalt men inte tillräckligt många för att omgivningen alltid ska förstå.

Enligt Elaine Aron är en av framgångsfaktorerna att individen har kännedom om sitt personlighetsdrag, för att på så sätt förstå sig själv bättre.

Många som upptäcker att de är högkänsliga ser det som en befrielse att kunna sätta ett namn på något som de alltid har känt av men inte känt till.

Välkommen till en föreläsning om grunderna i högkänslighet.

INNEHÅLL

- Vad är högkänslighet, baserat på forskningen

- Vanliga styrkor och utmaningar

- Varför finns högkänslighet?

- Kort om högkänsliga som arbetstagare - att leda högkänsliga

- Vad högkänsliga kan behöva för att må bra

- Information om Sfh

- Frågestund

Föreläsaren kommer också dela lite av sin upplevelse av livet som högkänslig.

FÖR VEM

Denna föreläsning passar dig som vill veta mer om högkänslighet, oavsett om du själv är högkänslig eller inte. Kanske du möter högkänsliga inom vård, skola eller arbetsliv,  eller känner någon som är högkänslig.

Det är en öppen föreläsning så du behöver inte vara medlem för att vara med.

PS. Vill du veta mer om ditt personlighetsdrag redan nu kan du läsa mer på vår webbsida, där du även kan göra en självtest.

FÖRELÄSARE

Föreläsare i Stockholm är Merja Jäderholm, som är en del av Sfh:s styrelse sedan flera år.

Merja är föreläsare och Diplomerad Stresspedagog. Hon har haft föreläsningar och kurser för högkänsliga sedan 2016. Merja är förutom en del av Sfh:s styrelse även engagerad i NSPH (Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa) Västmanland. Som Hjärnkollsambassadör föreläser hon om sina erfarenheter av psykisk hälsa och ohälsa.

NÄR

Onsdag 4 september kl 18.30-ca 20.00.

Antalet platser är begränsat pga lokalens storlek.

Bokning via hemsidan är nu stängd. Det går fint att efteranmäla i mån av plats till och med onsdag 44/9 kl 09.00. Mejla info@hspforeningen.se

Du behöver ingen biljett, vi prickar av dig på en deltagarlista.

VAR

ABF-Huset i Stockholm, Sveavägen 41, Stockholm.

Lokal: Sandlersalen, våning 1.

180 kr för dig som är, eller blir, betalande medlem. 360 kr för övriga.

Är du inte medlem kan du bli det i samband med bokningen. Är du med på två föreläsningar under året har du tjänat in medlemsavgiften.

Du bokar din plats på vår hemsida och för det behövs ett konto. Har du redan ett konto loggar du in längre ner på denna sidan.

Du behöver ingen biljett, vi prickar av dig från en deltagarlista vid ankomst.

Har du inte redan ett konto kan du välja att skapa ett kostnadsfritt deltagarkonto eller ett medlemskonto. Klicka på "Bli medlem" och välj sedan typ av konto.

OBS!  Om ni är flera som ska gå tillsammans, och de andra inte har eller vill skapa konto på hemsidan, kan flera bokningar göras i samma namn på den som har/skaffar ett konto. Kontakta info@hspforeningen.se och uppge namn på medföljande. Du får en faktura per bokning.

Som medlem får du rabatt på föreläsningar samt tillgång till träffar enbart för medlemmar, medlemsbrev mm, förutom att du stödjer vårt viktiga arbete med att sprida information om högkänslighet.

Medlemskapet kostar 320:- per kalenderår för en person, och 520:- för en familj (på samma adress). Är du med på mer än två föreläsningar på ett kalenderår tjänar du in medlemskapet direkt.

Kontakta oss om du har problem med inloggningen.

PS. ÄR DU HÖGKÄNSLIG?

Funderar du på om du är högkänslig eller inte? Det är vanligt att man får höra:

- Ta inte åt dig så mycket

- Tänk inte så mycket

- Du överreagerar

- Var inte så känslig

Gör självtesten här, och tipsa gärna någon annan.

Varmt välkommen!

Sfh - Sveriges förening om högkänslighet

• 2024-09-04 kl 18:30-20:00
Var  ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm